Hemuppgift 7

Hej!

Hoppas du mår fint idag! Här kommer nästa hemuppgift. Den handlar om motion och träning, men också om motivation. Något som ibland kan vara lite laddat och kanske förknippat med dåligt samvete.

Veckans uppgift

  1. Motion och träning. Fundera över vad motion och träning betyder för dig!
  2. Motivation och inspiration. Vad brukar du använda som drivkraft?

1) Motion och träning

Syftet med den här hemuppgiften är inte att du ska börja träna om du inte har lust! 🙂 Den handlar mera om att utforska vilka tankar och känslor du har kring träning och vad de beror på.

Träning och viktminskning

När det pratas om träning i samband med viktminskning i tidningar och media så handlar det ofta om att forma kroppen och gå ner snabbt i vikt. Det handlar mest om att snygga till ytan så mycket som möjligt, vilket är väldigt synd, för det är egentligen en väldigt liten del av den effekt som träning kan ha!

Träning och fysisk aktivitet kan ibland vara förknippat med dåliga erfarenheter från skoltiden eller vara associerat med något som kräver en massa självdisciplin och hårda tag. Kanske känns det inte alls som något som är roligt eller behagligt. Och det är ju faktiskt inte särskilt roligt att gå på ett alldeles för jobbigt pass när man egentligen är otränad.

Om du tillhör dem som aldrig har gillat att träna så vill jag bara säga det här allra först: det är inte kriminellt att låta bli! Det går alldeles utmärkt att gå ner i vikt ändå. Faktum är att man inte går ner särskilt mycket i vikt av att träna. Mycket mindre än vad många tror. Det stämmer ju förstås att det är enklare att hålla vikten på en lägre nivå om man ökar mängden energi som man gör av med, men den effekten är inte så stor. Såvida man inte tränar på elitnivå handlar det oftast om väldigt få kalorier som man gör av med. Åtminstone i förhållande till hur lätt det är att äta upp dem.

Men. Det finns andra väldigt bra anledningar till att röra på sig om man skulle ha lust! 🙂 Läs mer här nedanför.

Träning och hjärnan

För ett par år sedan kom boken ”Hjärnstark” av läkaren Anders Hansen. Den handlar om hur hjärnan påverkas av fysisk aktivitet. Att träning är bra för kroppen vet väl de flesta, men att det kanske framförallt är bra för hjärnan är ju ganska nytt! Se klippet här nedanför för ett litet smakprov. Det finns längre klipp på youtube om du skulle vilja se mera.

Några effekter på hjärnan av träning:

  • Konditionsträning gör att det bildas nya hjärnceller.
  • Hjärnans förmåga att hantera stress blir bättre, d v s vi går inte in i panikläge lika snabbt.
  • Hjärnan fungerar bättre under och efter fysisk aktivitet.
  • Bättre koncentrationsförmåga.
  • Ökat arbetsminne i hjärnan.
  • Bättre ”exekutiv kontroll”, d v s förmågan att starta och planera olika aktiviteter blir bättre.
  • Minnet blir bättre.
  • Kreativiteten och förmågan att ”brain storma” blir större.

Träning och kroppen

Kroppen är byggd för att användas, och såvida man inte gör väldigt ensidiga aktiviteter blir kroppen starkare och bättre ju mer den används. Brosket i lederna blir tjockare och ledvätskan fungerar bättre när lederna används. Musklerna blir starkare och rörligheten blir bättre ju mer man är igång. Hjärtat och blodcirkulationen blir bättre. Med mera.

Träning och stress

När vi känner stress reagerar kroppen och hjärnan precis likadant som på stenåldern. Det innebär att hjärnan sänder ut signaler som gör att hormoner som adrenalin och kortisol skickas ut i kroppen. Syftet är att de ska hjälpa oss att bli så effektiva som möjligt om vi behöver fly eller slåss. Det kan t ex göra att hjärtat börjar slå snabbare. Problemet för oss nutidsmänniskor är att vi egentligen aldrig får utlopp för den reaktion som kroppen tror ska komma, vilket gör att vi går omkring med en kropp full med stresshormoner helt i onödan. Enklaste och mest naturliga sättet att få ner dem är att träna bort dem. Träningen kan också göra att man släpper tankarna på det som stressar. En annan effekt av träningen är att den triggar frisättningen av endorfiner. Endorfinerna stimulerar i sin tur hjärnan att producera dopamin, vilket gör att vi känner välbehag.

Att äta något kan också ge välbehag eftersom det också gör att kroppens belöningssystem går igång (frisättning av dopamin). Det kan vara en förklaring till varför man känner behov av att äta när man känner sig stressad. Man vill helt enkelt bara må lite bättre. Det gör att man känner sig lugnare för stunden, men det sänker inte nivåerna av stresshormoner.

2) Motivation och inspiration

Man skulle kunna säga att motivation är det vi känner när vi gör något som vi kanske egentligen inte vill, men om vi låter bli så får det negativa konsekvenser. Om man däremot känner inspiration så handlar det mera om allt det härliga som kommer att hända om vi gör något. Ser man det på det sättet så blir motivationen lite av en piska och inspirationen moroten. Men ibland är inte skillnaden så stor utan handlar kanske mera om hur man tänker om något:

Träningsmotivation

  • jag vill inte känna mig trött och svag
  • jag blir arg och stressad om jag inte rör på mig
  • jag får ont i nacken och axlarna om jag inte tränar

Träningsinspiration

  • jag rör på mig för att jag älskar hur min kropp känns när den är stark och pigg
  • jag motionerar för att jag verkligen njuter av känslan jag får efteråt
  • när jag känner mig stark i nacken och axlarna orkar jag räta på ryggen mera och då känner jag mig piggare

Om man fokuserar på att hitta inspirationen är det inte helt ovanligt att den känslan smittar av sig även på själva aktiviteten i sig, eftersom den då blir förknippad med något positivt (istället för tvärtom). Det här gäller förstås inte bara träning, utan egentligen det mesta i livet. Men kanske är vi mest vana vid att mobilisera kraft och motivera oss till olika saker snarare än att fundera över hur vi kan hitta en inspirerande ingång? Motivationen puttar på men inspirationen drar dig framåt som en magnet.

Skicka gärna dina funderingar kring träning och motivation innan vi hörs nästa gång!

Ha en bra vecka!