Dietisttjänster

De flesta av mina kunder har jag via telefon och det fungerar fint. Jag ringer upp på avtalad tid och du ser till att du kan prata ostört. Det går också att “prata” via chat om du känner att det passar dig bättre. Vill du komma på besök är du välkommen till min mottagning i Vidingsjö, Linköping.

Enstaka besök

Vid nybesök gör vi en kartläggning av behov, utgångspunkt och målsättning. Vid återbesök bygger vi vidare på föregående besök. Vägning och mätning ingår om du vill (längd, vikt, BMI, mätning av muskelmassa och fett).

Ett nybesök kan ingå i 3-månaderspaketet om du efter besöket känner att du vill fortsätta med det. I så fall får du tillgodoräkna dig betalningen för nybesöket som en delbetalning, och betalar bara för resterande 9 kontakter vid beställning av paketet.

3-månaderspaketet

Tjänster

Viktminskning är ingen lätt sak, i så fall skulle inte så många kämpa med sin vikt. Det kan underlätta att ta hjälp av någon som kan peppa och heja på och komma med goda råd när man kör fast! Att någon mer är inblandad gör också att det blir svårare att skjuta upp det man har tänkt, och hemuppgifter med olika teman kan ge nya infallsvinklar som hjälper dig att få en klarare bild av hur du behöver jobba för att nå dina mål. Min erfarenhet är att det går fint att gå ner i vikt på olika sätt, men en av de viktigaste framgångsfaktorerna är att det inte får gå för lång tid mellan kontakterna. När man väl har bestämt sig för att köra ska det inte finnas utrymme för att skjuta upp det man tänkt göra eller förhandla med sig själv. Det gäller att hålla sig fokuserad!

Hållbar förändring handlar mycket om att identifiera vad som går fel, och att lära sig att göra bra val i vardagen. Att skaffa en ny vana tar ungefär 3 veckor, att göra den permanent tar lite längre tid. Min tanke med 3-månaderspaketet är att jag ska finnas till hands under de första 3 kritiska månaderna. Därefter kan du själv avgöra om du klarar dig på egen hand eller välja att gå vidare med Fortsättningspaketet. Det går också att boka in mera sporadiska återbesök som hjälp till motivationen om du vill.

Du får individuellt anpassade råd om vad du ska äta, utifrån vad du tycker om och vad som fungerar för dig. Självklart med hänsyn till att du samtidigt får i dig de näringsämnen du behöver. Vill du följa någon speciell metod så kan jag hjälpa dig att anpassa den så den blir så hälsosam som möjligt.

3-månaderspaketet är framförallt tänkt för dig som vill gå ner i vikt, men går även att anpassa till andra önskemål om förändring.

  • 3-månaderspaketet inkl besök – viktcoachning med hemuppgifter* och kontakt en gång per vecka.
    • 1 nybesök à 60 min
    • 2 återbesök à 45 min – genomgång av en mindre näringsberäkning vid det ena
    • 7 uppföljande kontakter via telefon eller chat, ca 20 min per tillfälle
  • 3-månaderspaketet via webb och telefon – viktcoachning med hemuppgifter och kontakt en gång per vecka
    • Inledande mejlkontakt samt telefonsamtal eller chat à 30 min
    • 2 längre telefonsamtal eller chattillfällen à 45 min – genomgång av en mindre näringsberäkning vid det ena
    • 7 uppföljande kontakter via telefon eller chat, ca 20 min per tillfälle

* Hemuppgifterna ligger på hemsidan och du får inloggningsuppgifter och mera info om det efter första kontakten.

Fortsättningspaketet

Never give upFör dig som genomgått 3-månaderspaketet. Sammanlagt 10 kontakttillfällen.

Förslag på upplägg. Kan modifieras utifrån dina önskemål:

  • 3 längre telefonsamtal eller besök à 30 min. Här ingår 1-2 mindre näringsberäkningar enligt överenskommelse.
  • 7 kontakter via mejl eller telefon, eller en kombination av båda. 20 min per samtal. 1 gång/vecka eller 1 gång/varannan vecka.
  • Skräddarsydda hemuppgifter mellan varje gång.

Om känslan är att du precis kommit igång, men inte känner dig säker på att du kan hålla motivationen uppe på egen hand så är Fortsättningspaketet en bra investering. Kanske har du inte riktigt landat i dina nya vanor och behöver mera tid för att hitta den väg som fungerar för dig. Ibland kan skillnaden mellan att trilla tillbaka och att fortsätta på en ny bana vara att någon påminner, tipsar, peppar och hejar på!

Rådgivning via mejl, chat eller telefon

  • Du berättar om dig själv och dina matvanor i ett mejl, dina eventuella besvär/problem, vad du har provat tidigare, vad du tycker om, inte tycker om, vad du har för möjlighet att laga mat o s v.
  • Jag svarar på mejlet och ger förslag på förändringar.
  • Du läser mitt svar och därefter bokar vi en telefontid då jag ringer upp så du får möjlighet att ställa följdfrågor. Det samtalet tar 20-30 min.

Näringsberäkning

För dig som är nyfiken på vad det du äter innehåller. Du får personliga kommentarer och tips på små förändringar som kan förbättra näringsinnehållet.

Du skriver upp allting du äter under 3 eller 5 dagar och skickar in för näringsberäkning. Välj om du även vill göra en aktivitetsregistrering och få näringsberäkningen jämförd med din egen personliga aktivitetsnivå.

Näringsberäkning – kostregistrering

  • Näringsberäkning av 3 eller 5 dagar jämförd med standardnorm*
  • Genomgång och förklaring/tolkning av resultatet
  • Utskrift av sammanställning per dag (ca 5 A4-sidor)
  • Detaljerad sammanställning per måltid via mejl (ca 25 – 30 A4-sidor)
  • Vägning och mätning (inkl mätning av muskelmassa och fett)
  • Maxtid för besöket: 45 min

* Beräknas utifrån ålder, vikt, längd, och kön samt generella normer för typ av arbete (t ex stillasittande, stående, gående eller kroppsarbete) och fritid (inaktiv, någon aktivitet, regelbunden aktivitet och fysisk träning flera ggr per vecka).

Näringsberäkning – kost- och aktivitetsregistrering

  • Näringsberäkning av 3 eller 5 dagar jämförd med personlig aktivitetsregistrering*
  • Genomgång och förklaring/tolkning av resultatet
  • Utskrift av sammanställning per dag (ca 5 A4-sidor)
  • Detaljerad sammanställning per måltid via mejl (ca 25 – 30 A4-sidor)
  • Vägning och mätning (inkl mätning av muskelmassa och fett)
  • Maxtid för besöket: 45 min

* Du får veta exakt hur mycket energi du gör av med utifrån de aktiviteter du utför. Kräver att du registrerar allt du gör, inte bara fysisk aktivitet. Alla dygnets 24 timmar måste sättas upp på en aktivitet för att den här typen av beräkning ska kunna genomföras.